Het Achterstandsfonds is een regionaal initiatief, gericht op het versterken van huisartsenzorg in sociaal kwetsbare gebieden. HCWB ondersteunt huisartsen bij het organiseren van activiteiten en initiatieven die bijdragen aan toegankelijke en passende zorg in achterstandswijken. Bekijk hieronder welke ondersteuning en activiteiten HCWB aanbiedt.
In een huisartsenpraktijk is goede samenwerking belangrijk. Teamcoaching helpt bij vragen zoals:
Of het nu gaat om beter samenwerken of omgaan met veranderingen, coaching helpt om stil te staan, te verbinden en te groeien.
Er zijn enkele scholingen die we in het kader van het achterstandsfonds aan onze leden aanbieden. Deelname aan deze scholingen gaat via het scholingsplatform.
De volgende scholingen zijn gerelateerd aan het achterstandsfonds:
E-learning: Effectief communiceren in de zorg
Deze e-learning over beperkte gezondheidsvaardigheden en effectief communiceren biedt kennis, oefenstof en consultondersteunend materiaal.
E-learning: Goed begrepen – oefenen met begrijpelijk communiceren
Deze e-learning gaat over begrijpelijke communicatie met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden en over samen beslissen, met name in de palliatieve fase.
Agressietraining
In juni & september 2025 heeft de training ‘Hoera, een lastige patiënt’ plaatsgevonden, waarin doktersassistenten op een effectieve manier om leerden gaan met ‘lastige’ patiënten. Bij nieuwe interesse kan deze training opnieuw worden georganiseerd.
HCWB zet zich in voor toegankelijke en begrijpelijke zorg. Daarom bieden we de praktijkcheck laaggeletterdheid aan, in samenwerking met Pharos, het landelijk expertisecentrum voor het terugdringen van grote gezondheidsverschillen. Met deze gratis scan krijgt u praktische inzichten in hoe uw praktijk communiceert met patiënten die moeite hebben met lezen en schrijven, een groep die groter is dan vaak gedacht.
Wat houdt het in?
Een getrainde medewerker van HCWB doorloopt samen met twee taalambassadeurs van stichting ABC (ervaringsdeskundigen) de praktijk op de begrijpelijkheid van fysiek en digitaal informatiemateriaal. Denk aan de website, bewegwijzering, folders en het inschrijfformulier. De praktijkcheck duurt gemiddeld een dagdeel waarbij één praktijkmedewerker (bijvoorbeeld de praktijkmanager of POH) als vast aanspreekpunt beschikbaar dient te zijn.
Bekijk hieronder de ervaringsverhalen over de praktijkcheck. Benieuwd naar meer ervaringsverhalen, bekijk ze hier.