Huisartsencoöperatie West-Brabant

Digitaal meekijkconsult

Kennis combineren voor goede zorg

Het digitale meekijkconsult is een gezamenlijk initiatief van het Bravis ziekenhuis en Huisartsencoöperatie West-Brabant en wordt ingezet om een medisch specialist te laten meekijken met een casus op verzoek van een huisarts. Op deze manier wordt voorkomen dat een patiënt te vroeg of onnodig wordt doorverwezen van de eerstelijns zorg naar de tweedelijns zorg.

Waarom dit project?

Het digitale meekijkconsult is een manier om de zorg meer in de eerste lijn te organiseren en tegelijkertijd specialistisch advies in te zetten waar nodig.

Om de gezondheidszorg in de toekomst op het juiste moment, op de juiste plek, met een hoge kwaliteit, hoge patiënttevredenheid en betaalbaar aan te kunnen bieden is het nodig om de uitvoering van de zorg te veranderen. Dit kan bijvoorbeeld door zorg te verplaatsen, (duurdere) zorg te voorkomen en door (met ondersteuning van technologie) zorg te vervangen en op reguliere basis samen te werken. Daar is het meekijkconsult een perfecte oplossing voor.

Welke vragen zijn geschikt voor een digitaal meekijkconsult?
In zijn algemeenheid geldt het volgende:

  • De niet-acute vragen waarover overleg gewenst is
  • Mensen die vaak terugkomen met hetzelfde probleem. Waarbij het helpt om te kunnen overleggen met een medisch specialist
  • Duiding van diagnostiekuitslagen zoals een ECG, echo of holter
  • Twijfel over diagnose/behandeling
  • Afwijkende laboratoriumuitslag
  • Afwijkende eerstelijns beeldvorming
  • Twijfel over wel/niet verwijzen
  • Vraag over therapeutische mogelijkheden tweede lijn

Wat is de werkwijze van een digitaal meekijkconsult?
Een huisarts maakt een consult aan voor een medisch specialist van een aangesloten vakgroep. Hiervoor wordt de functie ‘consulteren’ in de applicatie VIPLive gebruikt. Meer informatie over het starten van een consultatie is beschikbaar op de website van Calculus.

De medisch specialist adviseert (binnen 48 uur op werkdagen) over de behandeling of het vervolgtraject. Het is mogelijk om VIPLive zo in te stellen dat de terugkoppeling ontvangen wordt via de berichtenbox van het HIS (Zorgmail). Hoe dit ingesteld moet worden, is ook opgenomen in de handleiding (zie link hierboven).

De huisarts blijft hoofdbehandelaar en zorgt voor de terugkoppeling naar de patiënt. De tijdsbesteding van de huisarts wordt vergoed via reguliere consulten op basis van de tijd per patiëntencontact (Segment 1).

Welke vakgroepen zijn aangesloten?
Op dit moment zijn aangesloten:

  • Bariatrie
  • Cardiologie
  • Chirurgie
  • Dermatologie
  • Geriatrie
  • Gynaecologie
  • Interne geneeskunde
  • Kindergeneeskunde
  • Keel-, neus- oorheelkunde (KNO)
  • Longgeneeskunde
  • Maag-, darm- leverziekten (MDL)
  • Neurologie
  • Orthopedie
  • Pijngeneeskunde
  • Plastische chirurgie
  • Reumatologie
  • Revalidatie
  • Urologie

Het is de ambitie van het Bravis ziekenhuis om alle vakgroepen aan te sluiten bij dit project.

Wat zijn de voordelen voor de patiënt?
De belangrijkste voordelen voor de patiënt zijn:

  • Goede zorg dicht bij huis
  • Het bespaart een onnodige doorverwijzing naar het ziekenhuis
  • Verwijzing gerichter wanneer deze toch nodig blijkt
  • Geen belasting van het eigen risico
  • Minder lange wachttijden

Wat zijn de voordelen voor de professionals?
De voordelen voor de huisarts op een rijtje:

  • Verbetert de kwaliteit van zorg in de huisartsenpraktijk door kennisvermeerdering
  • Het voorkomen van onnodige verwijzingen naar de medisch specialiste zorg
  • Versterkt de samenwerking tussen huisartsen en medisch specialisten

Ook zijn er voordelen voor de medisch specialist te noemen:

  • Gerichtere doorverwijzing van complexe vragen
  • Minder ad hoc telefoontjes van de huisartsen
  • Versterkt de samenwerking tussen medisch specialisten en huisartsen

Tot slot heeft het project ook voordelen voor de zorgverzekeraar:

  • Vermindering van de zorgkosten
  • Nieuwe manier om samenwerking tussen de eerste en de tweede lijn te organiseren
  • Bewezen effectieve methode
  • Digitale consultatie biedt mogelijkheden voor opschaling.

Welke resultaten heeft het project tot nu toe behaald?
De resultaten van het project worden periodiek gemeten en gerapporteerd. Een samenvatting van de tussentijdse resultaten:

  • Aantal consultaties
    Totaal zijn al meer dan 2.800 consultaties tussen huisarts en medisch specialist aangevraagd (peildatum 18-01-2024). Maandelijks worden ongeveer 175 consultaties ingediend en dit aantal groeit nog steeds.

  • Responstijd
    Ruim 95% van de consultaties wordt binnen 48 uur opgepakt (peildatum 18-01-20243). door de medisch specialist, waardoor de patiënt een snelle reactie mag verwachten.

  • Aantal aangesloten deelnemers
    Ook het aantal aangesloten huisartsen stijgt nog steeds. Inmiddels zijn ruim 80% van de huisartsen aangesloten (peildatum 18-01-2024).

Ook wordt periodiek een meting gehouden onder de deelnemende huisartsen, om hun ervaringen met het project in kaart te brengen. De resultaten van de laatste meting zijn samengevat in een infographic.

Meer weten?
Wilt u meer weten over het project digitaal meekijkconsult? Bekijk hieronder een video van huisarts Pauline de Graaf en internist-nefroloog Magda Eshuis Zij vertellen u meer over het project en geven aan wat de voordelen zijn voor de patiënt, de huisarts en het ziekenhuis. Of beluister de podcast

“Wat ik zo positief aan het digitale meekijkconsult vind is dat je onnodige verwijzingen naar de medisch specialist voorkomt en zelf hoofdbehandelaar blijft. Dit levert een verbetering van de kwaliteit van zorg aan mijn patiënten op.”

– Pauline de Graaf, huisarts bij huisartsenpraktijk De Graaf & Oomen-


“Het eerste digitale meekijkconsult verliep zeer soepel. Deze manier van communicatie verlaagt de drempel voor overleg tussen huisarts en medisch specialist en kan leiden tot een verbetering van kwaliteit van zorg op de plaats waar die hoort.”

– Marga Eshuis, internist – nefroloog Bravis ziekenhuis –

Heeft u nog vragen over dit project? Neemt u dan contact op met Nicole Brouwers (programmamanager) of Merel Vriends (projectmedewerker) via info@hcwb.nl. Zij kunnen u meer vertellen over deze vorm van dienstverlening.